السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Semua anak Adam melakukan kesalahan. Sebaik-baik yang melakukan kesalahan itu ialah mereka yang bertaubat. (hadith riwayat At-Tirmizi dan Ibn Majah)

07 November 2011

Khutbah 10 ZulHijjah 1432H

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam.





Khutbah Aidil Adha 1432H.


Khutbah Pertama.


الله أكبر، الله أكبر، الله أكبر، الله أكبر، الله أكبر، الله أكبر، الله أكبر، الله أكبر، الله أكبر،

لا إله إلا الله والله أكبر، الله أكبر ولله الحمد.

الحمد لله الذي جعل إراقة دم الأضاحي يوم عيد الأضحى من أجل القربات.

أشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له، وأشهد أن سيدنا محمدًا عبده ورسوله، اللهم صل وسلم على سيدنا محمد وعلى ءاله وأصحابه أجمعين.

أما بعد، فيا عباد الله، اتقوا الله أوصيكم وإياي بتقوى الله فقد فاز المتقون. قال الله تعالى في كتابه العزيز:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الأَمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ ذَلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلاً


Muslimin muslimat yang dirahmati Allah sekalian,

Marilah kita bertaqwa kepada Allah Subhanahu Wa Ta’ala dan bersyukur kepadaNya kerana dengan limpah dan rahmatNya kita dapat bersama-sama menunaikan solat sunat Aidil Adha pada pagi ini.

Hari ini kita dianugerahkan lagi dengan sambutan Aidil Adha, kita berada di dalam hari ibadat dengan penuh kegembiraan. Ketahuilah bahawa setiap perayaan yang disyariatkan oleh Allah Subhanahu Wa Ta’ala ada bersamanya pengajaran. Pengajaran yang terkandung dalam Aidil Adha adalah kesatuan ummah, walaupun terdiri daripada pelbagai bangsa dan bahasa, warna kulit, budaya dan negara. Ummat islam adalah ummat yang bersatu dengan mengadap kiblat dan sujud kepada Tuhan yang satu iaitu Allah Rabbul Alameen.

Lihatlah bagaimana Allah Subhanahu Wa Ta’ala mewajibkan semua ummat islam yang melakukan ibadat haji agar berkumpul di satu tempat, dengan niat yang sama dan mengucapkan talbiyah, tahmid dan takbir yang sama menunjukkan ummat islam ummat yang satu. Firman Allah Subhanahu Wa Ta’ala:


وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُوا وَاذْكُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَكُنْتُمْ عَلَى شَفَا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَكُمْ مِنْهَا كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آَيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ

“Dan berpegang teguhlah kamu sekalian kepada tali Allah (agama Islam), dan janganlah kamu bercerai-berai dan kenanglah nikmat Allah kepada kamu ketika kamu bermusuh-musuhan (semasa jahiliyyah dahulu), lalu menyatukan di antara hati kamu (sehingga kamu bersatu padu dengan nikmat Islam), maka menjadilah kamu dengan nikmat Allah itu orang-orang Islam yang bersaudara. Dan kamu dahulu telah berada di tepi jurang neraka (disebabkan kekufuran kamu semasa jahiliyah), Lalu Allah selamatkan kamu dari neraka itu (disebabkan nikmat islam juga). Demikianlah Allah menjelaskan kepada kamu ayat-ayat keterangan, supaya kamu mendapat petunjuk hidayahNya.” |Surah ali-Imran:103|


الله أكبر، الله أكبر، الله أكبر ولله الحمد.

Allah Maha Besar, Allah Maha Besar, Allah Maha Besar dan bagiNya segala pujian.


Muslimin muslimat yang dirahmati Allah sekalian,

Aidil Adha juga dinamakan hari raya korban kerana salah satu amal ibadat yang disunatkan pada hari ini ialah melaksanakan ibadah korban. Firman Allah Subhanahu Wa Ta’ala:


إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ (1) فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ (2) إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ (3)

“Sesungguhnya Kami telah mengurniakan kepadamu (wahai Muhammad) kebaikan yang banyak (di dunia dan di akhirat). Oleh itu, kerjakanlah solat kerana Tuhanmu semata-mata, dan sembelihlah korban (sebagai bersyukur). Sesungguhnya orang yang bencikan engkau, dialah yang terputus (dari mendapat sebarang perkara yang diingininya). |surah al-Kauthar: 1-3|


Berdasarkan kepada firman Allah tersebut, jumhur ulama’ berpendapat bahawa hokum melakukan ibadah korban adalah sunat muakkad iaitu sunat yang sangat dituntut. Kedudukannya lebih tinggi daripada sunat biasa, manakala nilai pahalanya pula lebih besar.

Muslimin muslimat yang dikasihi Allah sekalian,

Dalam peristiwa pengorbanan nabi Allah Ibrahim Alayhi as-Salam dan anaknya nabi Allah Ismail Alayhi as-Salam, seorang bapa telah diperintahkan supaya menyembelih anak kesayangannya. Kita dapat mengambil kesimpulan di antaranya ialah, kepatuhan dan ketaatan anak terhadap bapanya begitu hebat, betapa sucinya pengorbanan yang telah dilakukan oleh kedua-duanya (baik bapa mahupun anak). Dengan keimanan kepada Allah yang begitu tinggi, maka kedua-duanya sanggup untuk menjunjung perintah Allah Subhanahu Wa Ta’ala.

Sebagai umat islam sudahkah kita berkorban untuk menegakkan syiar Islam? Seorang bapa sudahkah berkorban memberikan didikan yang sempurna kepada anaknya? Seorang suami sudahkah kita berkorban untuk kebahagiaan rumah tangga? Dan seorang anak watan adakah kita sudah menunaikan satu pengorbanan suci untuk tanah air?

Sabda rasulullah Sallallahu Alayhi wasallam yang diriwayatkan oleh imam Ahmad dan Ibn Majah:


مَنْ وَجَدَ سَعَةً لأَنْ يُضَحِّىَ فَلَمْ يُضَحِّ فَلاَ يَقْرَبَنَّ مُصَلاَّنَا

“Barangsiapa yang mempunyai kelapangan (mampu) untuk melakukan korban tetapi tidak dilakukannya, maka janganlah dia mendekati tempat kami bersolat ini.” |Hadith riwayat Ahmad dan Ibn Majah|


Daripada hadith ini dapat difahami bahawa ibadah korban itu amat penting sehingga hukumnya seolah-olah kepada wajib terutamanya kepada orang yang berkemampuan yang telah dilimpahkan rezeki kepada mereka.


الله أكبر، الله أكبر، الله أكبر ولله الحمد.

Allah Maha Besar, Allah Maha Besar, Allah Maha Besar dan bagiNya segala pujian.


Muslimin muslimat yang dikasihi Allah sekalian,

Jelaslah kepada kita bahawa ibdah korban itu disunatkan sebagai satu latihan dan ujian bagi kaum muslimin untuk memupuk semangat berkorban dengan cara mengeluarkan sebahagian daripada nikmat dan rezeki yang dilimpahkan oleh Allah untuk dirasai oleh golongan fakir miskin seterusnya dapat meninggikan lagi syiar islam itu sendiri.

Sebagai kesimpulan, antara nilai-nilai yang terkandung dalam ibadah korban antaranya ialah:

1. Melatih kaum muslimin supaya sentiasa bersedia berkorban sebahagian rezeki dan nikmat kurniaan Allah demi kepentingan orang lain.

2. Sebagai salah satu cara mendekatkan diri kepada Allah Subhanahu Wa Ta’ala.

3. Menghidupkan seerah nabi Ibrahim Alayhi as-Salam yang kemudian disunnahkan oleh rasulullah Sallallahu Alayhi wasallam.


الله أكبر، الله أكبر، الله أكبر ولله الحمد.

Allah Maha Besar, Allah Maha Besar, Allah Maha Besar dan bagiNya segala pujian.


Oleh itu, marilah kita bermuhasabah diri tentang apakah bentuk pengorbanan yang mampu kita laksanakan. Semoga dengan pengorbanan yang kita lakukan mendapat keberkatan dari Allah dan kita tergolong dalam golongan hamba yang bersyukur.

Di kesempatan ini juga, marilah kita berdoa agar ahli keluarga, sahabat handai kita serta umat islam seluruhnya yang sedang menunaikan ibadah haji di tanah suci Makkah pada saat ini sentiasa dilindungi Allah dan dipemudahkan amalan mereka hingga memperoleh haji yang mabrur serta selamat pulang ke tanah air.


Bumbun, 10 Zulhijjah 1432H


أعوذ بالله من الشيطن الرجيم

لَنْ يَنَالَ اللَّهَ لُحُومُهَا وَلاَ دِمَاؤُهَا وَلَكِنْ يَنَالُهُ التَّقْوَى مِنْكُمْ كَذَلِكَ سَخَّرَهَا لَكُمْ لِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَبَشِّرِ الْمُحْسِنِينَ

Daging dan darah binatang korban itu sekali-kali tidak dapat mencapai (keredhaan) Allah, tetapi ketakwaan (amal ikhlas) dari kamulah yang dapat mencapainya. Demikianlah Allah telah menundukkan (binatang-binatang) itu untuk kamu supaya kamu mengagungkan Allah terhadap hidayahNya kepada kamu. Dan sampaikanlah berita gembira kepada orang-orang yang berusaha supaya baik amalnya. |surah al-Ahzab: 37|


بارك الله لى ولكم بالقرءان العظيم، ونفعنى وإياكم بما فيه من الأيات والذكر الحكيم، وتقبل منى ومنكم تلاوته إنه هو السميع العليم، أقول قولى هذا وأستغفر الله العظيم لى ولكم، ولسائر المسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات، فاستغفروه فيا فوز المستغفرين ويا نجاة التائبين.


Khutbah Kedua.

الله أكبر، الله أكبر، الله أكبر، الله أكبر، الله أكبر، الله أكبر، الله أكبر.

الحمد لله الذى هدانا لهذا وما كنا لنهتدى لولآ أن هدانا الله

أشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له، وأشهد أن سيدنا محمدًا عبده ورسوله، اللهم صل وسلم على سيدنا محمد وعلى ءاله وأصحابه أجمعين.

أما بعد، فيا عباد الله، اتقوا الله أوصيكم وإياي بتقوى الله فقد فاز المتقون.


مَعَاشِرَ المُسْلِمِينَ وَالمُسْلِمَاتِ رَحِمَكُمُ الله،

Marilah kita bertaqwa kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa, dengan melaksanakan segala titah perintahNya dan menjauhi segala tegahan dan laranganNya.

Pada saat ini juga jemaah haji kita sedang menunaikan amalan haji di Mina, semoga dikurniakan haji yang mabrur InshaAllah. Sama-sama kita mendoakan mudah-mudahan kepulangan mereka ke tanah air kelak akan memulakan hidup baru yang dibentuk atas dasar iman yang teguh, azam yang kuat, hati yang suci dalam menjalankan satu perhubungan mesra yang penuh rasa mahabbah dan kasih sayang, dan juga sentiasa mengutamakan urusan-urusan Allah daripada urusan-urusan mereka sendiri.


الله أكبر، الله أكبر، الله أكبر ولله الحمد.

Firman Allah dalam surah al-Ahzab ayat 56:

إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا


Marilah kita sama-sama mengucapkan selawat dan salam ke atas junjungan kita Nabi Muhammad Sallallahu Alayhi wasallam.

اللهم صل وسلم على سيدنا محمد

وعلى اَل سيدنا محمد

Marilah kita bermohon kepada Allah Subhanahu Wa Ta’ala, supaya Allah meredhai khalifah-khalifah rasulullah Sallallahu Alayhi wasallam iaitu Saidina Abu Bakar as-Siddiq radiyallahu ‘anhu, saidina Umar Ibn al-Khattab radiyallahu ‘anhu, saidina Uthman Ibn Affan radiyallahu ‘anhu dan saidina Ali Ibn Abi Talib radiyallahu ‘anhu. Dan juga sahabat-sahabat Baginda yang sama-sama berjuang menegakkan agama Allah yang maha suci ini, juga kepada bapa saudara junjungan kita saidina Hamzah dan saidina Abbas radiyallahu ‘anhuma, cucunda-cucunda Baginda saidina Hassan dan saidina Hussein radiyallahu ‘anhuma, puteri Baginda saidatina Fatimah az-Zahra’ radiyallahu ‘anha, isteri-isteri Baginda saidatina Khadijah radiyallahu ‘anha, saidatina Aisyah radiyallahu ‘anha dan lain-lainnya. seterusnya kepada sekalian keluarga, sahabat-sahabat, pengikut-pengikut sahabat dan mereka yang menuruti mereka itu dari semasa ke semasa hingga hari kiamat.


اللهم اغفر للمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الأحياء منهم والأموات،


Ya Allah, ampunkanlah sekalian kaum muslimin dan muslimat, mukminin dan mukminat, samada yang masih hidup ataupun yang telah meninggal dunia. Ya Allah kurniakanlah taufiq dan hidayah, kekuatan, kesejahteraan dan pertolongan kepada ketua-ketua Islam dan raja-rajanya, khasnya kepada hambaMu penjaga syariatMu Sultan Ibrahim Ibn al-Marhum Sultan Iskandar, sultan dan yang Dipertuan bagi negeri dan jajahan takluk Johor Darul Ta’zim dan kepada Raja Zarith Sofea Binti al-Marhum Sultan Idris Shah, Tengku Ismail Ibn Sultan Ibrahim, Tengku Mahkota Johor, putera-putera dan puterinya, kerabat-kerabat diRaja dan rakyat sekalian.


اللهم أعز الإسلام والمسلمين، اللهم انصر المجاهدين في كل مكان وفي كل زمان.

اللهم يا محول الأحوال حول أحوالنا إلى أحسن الحال، وأنت على كل شيء قدير، يا حي يا قيوم، ياذا الجلال والإكرام.

اللهم أدخلنا وذريتنا وأصولنا وفروعنا الجنة مع الأبرار، يا عزيز يا غفار يا رب العالمين.

رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَلإِخْوَانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونَا بِالإِيمَانِ وَلاَ تَجْعَلْ فِي قُلُوبِنَا غِلاًّ لِلَّذِينَ آَمَنُوا رَبَّنَا إِنَّكَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ

رَبَّنَا آَتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الأَخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ

ووفقنا الله وإياكم بفعلٍ حميدٍ وأَعَادَ عَلَيْناَ وعليكم من بركات العيد السعيد. وأدخلنا وإياكم الجنة مع الفائزين. دعواهم فيها سبحانك اللهم وتحيتهم فيها سلام وءاخر دعواهم أن الحمد لله رب العالمين.


Rakaat Pertama
Rakaat Kedua

Khutbah Pertama
Khutbah Kedua


Bumbun, Segamat.
Johor, Malaysia |11 Zulhijjah 1432H|



No comments: