السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Semua anak Adam melakukan kesalahan. Sebaik-baik yang melakukan kesalahan itu ialah mereka yang bertaubat. (hadith riwayat At-Tirmizi dan Ibn Majah)

31 December 2008

Tolong Agama Allah, nantikan ganjaran dari-Nya

Lanjutan daripada artikel saya sebelum ini yang bertajuk ‘lucutkan ketidakmanfaatan’,ingin saya memanjangkan sedikit perenggan atau menambah sedikit perisa supaya lebih jelas tujuan kita dalam menilai sesuatu pilihan dalam masa yang singkat. Merenung artikel saya yang lepas, of course kita mesti memilih satu pilihan di mana ia memberi manfaat sama ada untuk diri kita, atau diri orang lain, atau lebih baik kedua-duanya.

Dalam kehidupan seharian kita, sudah tentu ada suatu ketika di mana kita perlu membuat satu keputusan atau memilih satu daripada banyak pilihan yang telah berkumpul dalam otak kita. Kalau dalam istilah ekonominya, sudah tentu kita mempunyai tradeoff atau opportunity cost yang mana perlu kita lupakan untuk mendapatkan sesuatu ( if I not mistaken ). Persoalannya di sini, adakah kita sebagai manusia yang terbatas fikrahnya, akan membuat sebaik-baik keputusan, dan adakah ianya sudah memenuhi kehendak kita dan orang lain juga?

foot step Pictures, Images and Photos


Dalam masa yang sama juga, kadangkala kita ditekan dengan masa yang tidak akan menunggu kita untuk membuat sebaik-baik pilihan. Sebagai contoh saya berikan di sini ialah seorang pengadil bagi satu perlawanan bola sepak. Apabila seorang pemain dijatuhkan di dalam kotak penalti, bermacam-macam andaian yang dibuat oleh orang ramai terhadap kata putus yang akan diberikan oleh pengadil tersebut. Lebih-lebih lagi pengadil itu perlu memberikan keputusan dalam masa kurang 3 saat. Tidak ada masa untuk melihat rakaman ulangan, tidak ada masa untuk membuat undian majoriti daripada penonton, dan tidak ada masa untuk membuat talian hayat kepada kita (rakyat Malaysia) yang juga sedang menontonnya.Dan adakah keputusannya memuaskan hati orang ramai? Hanya sekadar contoh.

the ref Pictures, Images and Photos


Aduh susah sekali untuk kita membuat keputusan. Tetapi apabila perkara itu telah jelas kepada kita sama ada ia membawa manfaat atau mudarat (versus), jangan pula kita memanjangkan tempoh untuk memikirkannya.

Teman-teman & sahabat-sahabat,

Sebagai penuntut ilmu, sebagai seorang yang mencintai agamanya, sebagai seorang yang adil terhadap imu, perlu kita ingat, walau apa sekali pun tindakan kita, walau pun kita rasa amat berat dengan pilihan kita, di situ mesti ada iringan yang memandu kita dengan firman Allah Jalla wa ‘Ala :

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ
Maksudnya : Hai orang-orang mukmin, jika kamu menolong (agama) Allah, niscaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu.(1)

Justeru, apabila segala perbuatan kita diungguli dengan firman ini, maka sebelum bertindak sesuatu hendaklah kita memikirkan adakah perbuatan itu membantu agama Allah. Adakah ia menjaga nama Islam. Adakah ia tidak sedikit pun akan menimbulkan kecacatan dalam agama. Natijahnya fikir-fikirkanlah.


Ayat ini bolehlah dijadikan satu manual atau panduan dalam diri kita sebagai contoh dalam membuat sesuatu pilihan. Walau pun pilihan-pilihan tersebut tidak jauh perbezaannya. Maka fikirkanlah yang lebih afdal kepada kita, dan orang-orang lain.

Dalam hidup kita pasti akan diuji. Maka perlukah kita berputus asa dengan ujian itu tanpa usaha. Ingat wahai teman-teman, selagi mana kita berada di landasan yang benar, pasti Allah akan membantu kita. Allah hanya mahu menguji kesabaran dan ketabahan kita. Lebih-lebih lagi ujian itu pada kiraannya kita pasti dapat menghadapinya kerana Allah tidak akan menguji hamba-Nya melainkan sesuai dengan kemampuan hambanya sejajar dengan firman Allah :

لاَ يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلاَّ وُسْعَهَا لَهَا مَا كَسَبَتْ وَعَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ
Maksudnya : Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya.(2)

Janganlah rasa begitu kecewa dengan ujian yang terus-menerus melanda kita sehingga sampai suatu ketka dalam keadaan yang separa sedar kita telah bersangka yang kurang enak terhadap Pencipta kita. Lihat kepada ayat al-quran yang berbunyi :


لاَ تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا
Maksudnya : "Janganlah kamu berduka cita, sesungguhnya Allah beserta kita."(3)

Secara kesimpulannya daripada artikel ini, apa jua keputusan yang kita buat, perlu dinilai dari segi kemanfaatannya kepada diri sendiri dan orang lain, dan sebagai seorang yang menyayangi perjuangan Rasulullah Sallahu alaihi wasallam, ingatlah setiap perbuatan kita,setiap pilihan kita yang membantu agama Allah, maka sebagai ganjarannya Allah akan membantu urusan kita.


Janganlah terlalu bersedih dan berputus asa terhadap ujian yang dihadapi. Ingatlah bahawa Allah ada bersama kita, Allah bersama orang-orang yang membantu agama-Nya. Moga kita tergolong dalam golongan itu bi masyiatillah.

Wallahu A’lam.

~kita jumpa di sana

---------------------------------------------------------------

1. Surah Muhammad : 7
2. Surah Al-Baqarah : 286
3. Surah At-Taubah : 40


No comments: