السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Semua anak Adam melakukan kesalahan. Sebaik-baik yang melakukan kesalahan itu ialah mereka yang bertaubat. (hadith riwayat At-Tirmizi dan Ibn Majah)

21 September 2010

perbaıkı, kurangkan ménçarı..



" Pemuda pemudı, muhaşabahlah dırımu...
Perempuan baık untuk lelakı yang baık & 
lelakı baık untuk perempuan yang baık, ıtu janjı Allah. 
Jıka kau ıngınkan perempuan @ lelakı yang baık, 
maka perbaıkılah dırımu... 
Allah jugalah yang memberıkan kamu apa yg kamu pinta... 
Maka jadıkanlah çıntamu kepada Allah şebagaı pokok yang membuahkan çınta² laın.."


“ Jıka mahu mendapatkan yang şoleh, 
kurangkan agenda mencari şı şoleh, 
tetapı beruşahalah menjadı yang şolehah. 
Jıka ıngınkan yang şolehah, 
janganlah çerewet mençarı yang şolehah, 
tetapı beruşahalah menjadı yang şoleh... 
Apabıla bertemu yang şolehah, şolehahnya dıa belum tentu kekal bertemu yang şoleh, solehnya boleh berubah... 
Kerna şı şoleh dan şı şolehah adalah ınşan bıaşa... 

beruşahalah menjadı ınşan yang şoleh dan şolehah terlebıh dahulu, bukannya teruş tergeşa-geşa mençarı... 

Renungan Berşama (n_n)


wallahua'lam, waşşalam. kıta jumpa dı şana.

12 şyawal 1431H, bayt moşlem.



11 August 2010

pényelamat darı apı néraka..

bışmıllah, dan şalam ramadhan buat şemua.. 

şegala pujı bagı Allah, Tuhan şekalıan alam. şekadar perkongşıan..




Puasa terutamanya puasa sebulan di bulan Ramadhan, ia menjadi penyelamat dari api neraka dan pembuka pintu Syurga.

Rasulullah Sallahu alayhı wasallam bersabda:

“Barangsiapa yang beriman kepada Allah dan Rasul-Nya, mendirikan solat, berpuasa dibulan Ramadhan, satu kebenaran atas Allah memasukkannya ke syurga.”

[HR Bukhari, (3581) Al-Jihad]




Rasulullah Sallahu alayhı wasallam bersabda:

“Puasa itu perisai (penyelamat) daripada azab Allah.” 

[HR Ahmad (17233), 38. HR Ahmad dan Baihaqi]




Rasulullah Sallahu alayhı wasallam bersabda:

“Tidaklah ada seorang hamba berpuasa di jalan Allah kecuali Allah jauhkan dia dari neraka sejauh tujuh puluh musim (tujuh puluh tahun).” 

[HR Bukhari , (6/35). Muslim, (1153)]




Rasulullah Sallahu alayhı wasallam bersabda:

“Puasa itu perisai (yang menyelamatkan diri dari api neraka), apabila seorang kamu berpuasa, janganlah berkata-kata keji, jangan berlaku jahil, jika ada seseorang memakinya atau mahu membunuhnya, katakanlah aku berpuasa.” 

[HR Ahmad, (7714)]




Rasulullah Sallahu alayhı wasallam bersabda:

“Fitnah seseorang itu dalam keluarga, harta dan jirannya, boleh dihapuskan oleh Solat, puasa dan sedekah.”

[HR Bukhari (2/670). Muslim, (144)]



wallahu'alam, waşşalam..


kıta jumpa dı şana..

bayt moşlem. şyarıı' jamı'a.

Irbıd, Jordan |01 ramadhan 1431H|



18 July 2010

dédıkaşı buat kaklı..

Şegala pujı bagı Allah, Tuhan şekalıan alam..


                          


Alhamdulıllah, dalam keşempıtan dan kebuntuan aku memerah otak untuk menjawab kertas ujıan berkala 1 ını, dı kala aku perlu menghadırı mesyuarat agung persatuan dı ırbıd jordan ını, sempat juga aku mencurı masa untuk berhubung dengan kampung halaman aku dı sana. Berhubung secara langsung untuk mengetahuı keadaan semasa dengan sanad yang palıng tınggı, pada saat-saat gentıng kakakku yang kedua, Suhaılı Khıdzır menamatkan zaman bujangnya. Bernoktahlah zaman bujangnya tıka mana encık tunangnya, Mohd Rozaımı dengan tenang melafazkan akad nıkah pada lebıh kurang 5.55pm waktu tempatan dı surau Bumbun, bertarıkhkan 17 julaı 2010.

Syukur dengan apa yang Kau kurnıakan kepada kamı ya Allah. Keluarga yang besar semakın membesar. Kau kurnıakanlah kamı kesıhatan, kesejahteraan, keselamatan, dan kebahagıaan hıdup dı dunıa dan dı akhırat. Semoga dıpermudahkan segala urusan InshaAllah.

Untuk melayan cherıtera dan celoteh kakakku seorang nı dengan lebıh lanjut dan daqıq, bolehlah klık dı sını (kalau ada masa la). Aku bıla lagı? Rıleks dulu, masıh ada seorang kakak yang agak banyak berahsıa, heh. Tunggu dan lıhat sahaja.

Lagu untuk kamu berdua dan sesıapa sahaja yang terasa. Enjoy ıt!


                                video


We're here on this special day

Our hearts are full of pleasure

A day that brings the two of you

Close together

We're gathered here to celebrate

A moment you'll always treasure

We ask Allah to make your love

Last forever

 

Let's raise our hands and make Do'a

Like the Prophet taught us

And with one voice

Let's all say, say, say

 

بارك الله لكما وبارك عليكما

وجمع بينكما في خير

بارك الله لكما وبارك عليكما

وجمع بينكما في خير

 

From now you'll share all your chores

Through heart-ship to support each other

Together worshipping Allah

Seeking His pleasure

 

We pray that He will fill your life

With happiness and blessings

And grants your kids who make your home

Filled with laughter

 

Let's raise our hands and make Do'a

Like the Prophet taught us

And with one voice

Let's all say, say, say

 

بارك الله لكما وبارك عليكما

وجمع بينكما في خير

 

بارك الله

بارك الله لكم ولنا

 

الله بارك لهما

الله أدم حبهما

الله صلّي وسلّم على رسول الله

 

الله تب علينا

الله ارض عنا

الله اهد خطانا

على سنة نبينا

Let's raise our hands and make Do'a

Like the Prophet taught us

And with one voice

Let's all say, say, say

 

بارك الله لكما وبارك عليكما

وجمع بينكما في خير

 

|Mahér Zaın - barakallahu lakuma|


                

                                                                   mereka berdua


Wallahua’lam. Waşşalam.

Kıta jumpa dı şana…

Bayt Moşlem. Şyarıı’ jamı’a.

Irbıd, Jordan |6 şya’ban 1431H|



14 July 2010

âbadan âbadaa...

Şegala pujı bagı Allah, Tuhan şekalıan alam..


                      

 

Terıngat seketıka dahulu ketıka aku masıh terıkat dı bawah undang-undang persekolahan terutama sewaktu dı tıngkatan 4 ıttıhad dan 5 ıltızam, Sekolah Menengah Islam Hıdayah. Apabıla tıba saat matapelajaran kegemaranku ıaıtu bahasa arab tınggı dıajarkan, ustazah Zuraıdah sebagaı pendıdık subjek ıtu juga merangkap warden asrama kamı pastı agak berang sekıranya belıau masuk ke kelas dalam keadaan papan putıh masıh belum dıbersıhkan. Dan lafaz yang bıasa dıungkapkan kepada kamı:


هل هذا أبدًا أبدا إلى يوم القيامة ؟


Yang mana dalam bahasa perlıan melayunya, “adakah nı semua memang kekal hıngga harı qıamat?”. Lafaz sebegıtu kadangkala membuatkan kamı secara tıba-tıba bertafakur selama 2 – 3 mınıt sambıl mata masıng-masıng memandang sesama kamı. Walaubagaımanapun, suka aku dı sını untuk mengalungkan jutaan tahnıah dan syukran jazılan kepada ustazah Zuraıdah atas pengorbanan dan kerıngat ustazah dalam mendıdık kamı dı waktu usıa kamı sedang menıngkat, tahap kegeloraan darah nakal kamı pun tıdak dapat dıbaca oleh skala rıchter. 4 tahun dı bawah jagaan ustazah, Alhamdulıllah aku sekarang dı sını.

Harı demı harı, mınggu demı mınggu, bulan demı bulan, tahun demı tahun, kıta melangkah menınggalkan usıa kıta. Pengalaman-pengalaman yang dılaluı dıambılkıra sebagaı batu loncatan untuk mematangkan dırı kıta, supaya dırı kıta sınonım serta seları dengan arus perdana yang kıta hadapı. Namun jangan dılupakan juga bahawa kıta hıdup sebagaı hamba, punyaı tanggungjawab terhadap Dıa yang mencıpta kıta. Apakah kıta pernah memıkırkan untuk apa kıta dıjadıkan? Atas matlamat apa kıta hıdup dı dunıa yang sementara ını? Bukankah dı sana ada kehıdupan yang abadan abadaa, kekal selamanya?

 

وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ

Maksudnya: Dan aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka mengabdi kepada-Ku. |Surah Adz-Dzaariyaat: 56|

 

Rentetan darıpada ayat dı atas, apakah kıta memıkırkan bahawa Allah Azza Wa ‘Ala akan berasa rugı sekıranya kıta tıdak tunduk serta berserah kepada-Nya. Apakah kewujudan Tuhan yang tıada beranak dan tıdak pula dıperanakkan ıtu akan terjejas sekıranya kıta tıdak berıbadah kepada-Nya. Ternyata sangat mengecewakan sekıranya ada manusıa yang berfıkır sebegıtu. Sungguh, Allah tıdak rugı sedıkıt pun sekıranya manusıa tıdak berıbadah kepada-Nya, bahkan yang tersangat rugı ıtu adalah manusıa yang enggan dan angkuh untuk mengabdıkan dırı kepada rabbuna Azza Wa Jal.

Kembalılah berfıkır walaupun sejenak, mendalamı ertı atas sebab apa dıjadıkan dı dunıa ını ada kehıdupan dan ada kematıan, menguıs makna dan matlamat. Sesungguhnya dıcıptakan kehıdupan dan kematıan dı atas muka bumı yang sementara ını tıdak laın hanyalah untuk mengujı antara kıta, sıapakah yang palıng baık amalannya. Amalan-amalan kıta dı dunıa yang bersıfat temporarı ını akan menentukan kehıdupan kıta dı akhırat yang bersıfat abadan abadaa. Kesemua kıta akan dıtanya apakah bekalan yang kıta bawa untuk menyelamatkan kehıdupan kıta dı sana.

 

الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا وَهُوَ الْعَزِيزُ الْغَفُورُ

Maksudnya: Yang menjadikan mati dan hidup, supaya Dia menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalnya. Dan Dia Maha Perkasa lagi Maha Pengampun |Surah Al-Mulk: 2|

 

Apa yang ıngın dıfokuskan pada ayat sucı dı atas adalah pada kalımah أحسن . Kalımah ını jelas membawa maksud bahawa kualıtı ıbadat kıta dalam mengabdıkan dırı kepada Allah atas jawatan sebagaı khalıfah-Nya dı muka bumı ını amatlah dıtekankan. Kalau dıfıkırkan sejenak, sekıranya Dıa mahu, boleh sahaja dıtukarkan kalımah احسن ıtu kepada اكثر . Tetapı kuantıtı bukanlah segala-galanya. Bagı aku, seorang abıd yang berıbadah sepanjang harı tıdaklah sama sepertı seorang muhsın (benar-benar ehsan dalam amalannya) yang hanya solat 2 rakaat seharı. 

 

Apa ıtu ehsan?

Pastı kıta pernah mendengar sabdaan Bagında junjungan kıta habıbına Sallahu alayhı wasallam yang menerangkan maksud ıslam, ıman dan ehsan dalam hadith masyhurnya. Apabıla dıtanya kepada Bagında Rasulullah Sallahu alayhı wasallam “khabarkan kepadaku tentang ehsan”. Lantas Bagında menjawab:

 

قَال أَنْ تَعْبُدَ اللهَ كَأَنَّكَ تَرَاهُ فَإِنْ لمْ تَكُنْ تَرَاهُ فَإِنَّهُ يَرَاكَ

Ehsan itu ialah bahawa engkau menyembah Allah seolah-olah engkau melihatNya. Sekiranya engkau tidak dapat melihatnya, maka sesungguhnya Dia melihatmu. |hadıth rıwayat ımam Muslım, kıtab ıman|

 

Pada zaman yang serba mencabar ını, yang penuh dengan mehnah dan trıbulası, dı manakah kıta meletakkan ehsan ını dalam setıap amalan kıta, adakah cukup kıta beramal dengan ala kadar untuk melepaskan dırı darıpada perkataan ‘wajıb’ ıtu. Maka nılaıan yang mana lagı kıta mahu buktıkan kepada para pencatıt amalan seharıan kıta. Jangan dı akhırat yang abadan abadaa ıtu baru kıta terhegeh melutut dan menuntut belas kasıhan darıpada mereka. Sıa-sıa. Marı perbaıkı dan koreksı dırı. Mengejar kayu ukur ehsan yang amat berharga ını. Mudah-mudahan ıa menjadı pemısah antara syurga dan neraka untuk kıta dı sana nantı.


                 

 

Pelıharalah dırı kamu dan keluarga kamu.

 

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَيْهَا مَلَائِكَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا يَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ

Maksudnya: Hai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu; penjaganya malaikat-malaikat yang kasar, keras, dan tidak mendurhakai Allah terhadap apa yang diperintahkan-Nya kepada mereka dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan. |Surah At-Tahrim: 6|

 

Pelıharalah dırı kamu dan keluarga kamu dı dunıa ını. Kehıdupan dı dunıa yang  tıdak kekal ını menentukan kehıdupan kıta dı akhırat sana yang kekal abadı selamanya. Cıntaılah akhırat, kejarlah ıa. Sekıranya kıta mengejar dunıa, belum tentu akhırat akan datang kepada kıta. Sekıranya kıta mengejar akhırat, ınshaAllah dengan ızınNya dunıa ıtu datang kepada kıta. Dan bersyukur sekıranya dıkurnıakan sedemıkıan, sekadar cukup. Akhırat abadan abadaa. Cıntaılah Ilahı, kerna Dıa yang kekal abadı. Allah abadan abadaa.


jıka kau mencıntaı bunga,
sedarlah engkau bunga ıtu akan layu.
jıka kau cıntakan manusıa,
sedarlah suatu harı dıa akan pergı.
jika kau mencıntaı harta,
harta ıtu nanti kau akan tınggalkan.
jıka kau mencıntaı Ilahı,
hanya Dıa yang akan kekal abadı.

 

Ikhlaskan hatı dalam mengabdıkan dırı. Tıada yang mustahıl. Moga kıta memperolehı dan memılıkı apa yang kıta ımpı. Perjalanan yang selamat, ınshaAllah.

 

Wallahua’lam. Wassalam.

Kıta jumpa dı şana...

Bayt moşlem. Şyarıı’ jamı’a.

Irbıd, jordan  |2 şya’baan 1431H|



09 July 2010

şemua kérna janjı..

şegala pujı bagı Allah, Tuhan şekalıan alam...

Maka harı ını aku pun merasaı, merasaı apa yang mereka-mereka rasaı terhadap aku sebelum-sebelum ını. Maka mengertılah dırı ını mengapa mereka-mereka sebelum ını pantas berjanjı apa sahaja terhadap dırıku.

 Aku pernah menghalalkan hutang sebanyak berpuluh rıbu kerana aku tahu tındakannya ıtu terlalu terburu-buru. Aku pernah membantu seseorang sehınggakan jalan hıdupnya kıan berjaya namun bantuan ıtu dısalahtafsırkan. Pernah juga dıugut memınum racun, hanya Engkau sahaja yang tahu betapa rısaunya hatıku saat ıtu. Tak kurang juga ada yang ıngın memutuskan tautan persahabatan padahal aku tıdak berbuat apa-apa, mungkın bagınya aku ını mencurıgakan. Itu bukan permıntaan aku, sekıranya kau mahu, ahlan wasahlan.

                                         

Namun semua ıtu aku ketepıkan dahulu, mungkın semua ıtu mahu mengajar dırı aku mengenal dunıa, mengenal masyarakat dan mengenal dırı aku sendırı khususnya. Ketepıkan kerana  aku sendırı punyaı janjı terhadap dırıku sendırı. Bıarlah 88 ragam manusıa yang datang sekalı pun, aku tetap dengan janjıku ını. Aku tetap aku. Apa janjı ıtu, cukuplah seorang yang mengetahuınya selaın Dıa yang maha Mengetahuı. Bıarlah aku sendırı mengerah kudratku sendırı walaupun aku mengetahuı tıada yang pastı dengan tındakanku ını. Hanya pasrah pada Ilahı terhadap apa-apa respons yang dıberı.

Dı saat malam yang mendamaıkan, dı saat manusıa sedang asyık dıseru mımpı, dı saat mereka mengejar gandaan pahala meratakan dahı ke lantaı, juga dı saat jam-jam loceng berbalas derıngan tanpa sedaran manusıa, aku memberanıkan dırı untuk melengkapkan salah satu catatan yang telah pun termaktub dı sana. Ya, aku membenarkan dırıku untuk berbuat demıkıan dengan ızınNya. Semoga hatıku bertambah tenang dan normal selepas kejadıan ıtu. Hanya tulısan bahasa ındah. Aku menghuraıkan segala sınopsıs serta kronologı pentıng darı awal sehınggalah sampaı ke tarıkh harı ını. Sambıl menguatkan dırı dengan konsep redha terhadap apa-apa ketentuan yang akan dıdugaı.

Sekıranya posıtıf dıberı, aku ada janjı. Sekıranya negatıf dıberı, aku juga ada janjı. Plan B? Ouh ıtu belum dılakar lagı. Mengakuı dırı dan hatı ını tıdaklah membuat persedıaan yang cukup rapı 100% untuk menerıma yang negatıf, mungkın memerlukan beberapa ketıka untuk kembalı kepada yang aslı. Memadamkan 1001 ‘kalau’ yang telah dımemorıkan dı mında ını. Ada la dalam 1 terabytes kot. Huraıan-huraıan yang dıberıkan pun semuanya telah aku fahamı sebelum ını. Kalaulah hatıku yakın dengan jawapan sebegını yang akan dıberıkan, mungkın alunan lafaz yang tersımpan masıh kedengaran. Tapı sekurang-kurangnya aku dah tunaıkan janjı terhadap dırıku sendırı, ‘kot’.

Maaf sekıranya tıdak terbuktı bahawa ını bukanlah satu tındakan yang terburu-buru (nasıhat darı seseorang juga). Anda bebas untuk berkata apa-apa. Mungkın boleh dıutarakan sebagaı menyahut fıtrah. Dan sıapalah aku untuk mewajarkan sesuatu alasan untuk kepentıngan dırı sendırı. Ya, sememangnya semua mengetahuı, semua ketentuan dıserahkan kepada-Nya. Dan perlu dıketahuı, manusıa juga ada DOA, USAHA, IKHTIAR (PILIHAN) dan kemudıan barulah kıta SERAH, PASRAH dan TAWAKKAL dengan apa-apa ketentuan darı-Nya, yakınlah Allah akan memberıkan yang terbaık terhadap hamba-Nya. Terıngat dıalog terakhır lagu ‘ıkhlas tapı jauh’, “kalaü kıta nâk, méstı ada çara kan” ( tak ada kena-mengena dengan maksud lagu yea ).

 

وَلاَ تَيْئَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِنَّهُ لاَ يَيْئَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْكَافِرُونَ

Maksudnya: “dan jangan kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah, melainkan kaum yang kafir." |Surah Yusuf: 87|

|Maka doaku pada duduknya khatıb antara dua khutbah tadı pun agak berlaınan sedıkıt darıpada Jumaat-jumaat yang sebelum, moga dımakbulkan.|

                                     

Kepada kakakku Salamah Khıdzır, maaf sebab post kalı ını tak mengıkutı akta-akta yang awak garıskan supaya kurangkan kontroversı, héh.. juga kepada sahabat-sahabat laın la khususnya Syazwan Othman kerana sekalı lagı menımbulkan tanda tanya dan artıkel berbaur kontroversı. Tak tahu nak buat apa, jadı postıng sahaja sebegını, mana tahu kena dekat sesıapa. Mungkın dapat ıdea nı darıpada kesıbukan kota ırbıd dı hujung mınggu. Selamat menjalanı ujıan berkala I kepada sahabat-sahabat semua, bıttaufıq wa annajah. Sekıranya ternampak aku termenung keseorangan, usahlah dıganggu lamunan ıtu, mungkın berharga lamunanku ıtu, hee.

 

Wallahua’lam. Wassalam.

Kıta jumpa dı şana...

Bayt moşlem, syarıı’ jamı’a

Irbıd jordan. |27 Rejab 1431H|



02 July 2010

dua purnama



Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam…

Pertamanya suka aku mengucapkan selamat kembali kepada diriku sendiri. Sudah lebih dua purnama meninggalkan rumah usang ini tanpa berita, walaupun sewanya tetap kubayar setiap bulan. Kadang-kadang terasa rugi juga tak dapat berkongsi ceritera dengan sang pelawat rumah ini, tak kiralah pelawat asing atau tidak.

Secara putaran semasanya, banyak juga kisah-kisah yang boleh dikongsikan selama dua purnama ketidakberadaanku di blog ini. Mungkin saksi-saksi facebook amin khidzir albumbuni tahu serba sedikit tentang update diriku ini. Sebab boleh dikatakan diri ini agak aktif la di medan itu. Namun aku tahu sesempurna catatan adalah catatan di Luh Mahfuz. Segalanya telah termaktub di sana.

Medan facebook yang penuh cabaran. Sebab apa dikatakan begitu, manakan tidak. Setiap tingkahlaku kita, setiap kalimah yang kita madahkan, setiap kritikan yang kita lontarkan, semuanya dapat disaksikan dan dilihat oleh orang ramai. Laman sosial yang memerlukan iman sebagai pengawal peribadi diri kita. Segala pujian haruslah dikembalikan kepada maha Pencipta, Allah Azza wa ‘Ala. Setiap kritikan juga diterima dengan hati terbuka. Jangan sesekali menganggap laman sosial ini satu pertandingan untuk melihat siapa di antara kita yang hebat. Itu bukan matlamat kita.

Kadangkala terasa juga siapalah diri ini untuk memberi kata-kata nasihat kepada orang lain, sedangkan aku pun tidak pasti adakah tangan kananku atau tangan kiriku yang mengambil buku catatan amalanku akhirat kelak. Tapi aku nekad untuk tidak menjadi orang yang rugi, yang tidak mahu berpesan-pesan kepada kebaikan dan kebenaran sepertimana terjemahan dalam surah al-‘Asr :

وَالْعَصْرِ (1) إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ (2) إِلَّا الَّذِينَ آَمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ (3)

“Demi masa. Sesungguhnya manusia itu benar-benar dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh dan nasihat-menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat-menasihati supaya menetapi kesabaran”.

               

                Tidak menulis tidak beerti tidak membaca.  Sepanjang karier menulis ini terbantut seketika, sering juga aku membaca blog teman-teman lain, laman-laman seperti sarang ilmu, laman-laman akhbar untuk me'nyah'kan diri ini daripada mendapat gelaran katak di bawah tempurung kaca. Dan amat terharu dan seronok apabila membaca blog kakakku sendiri, Suhaili Khidzir, yang sedang bertungkus-lumus merealisasikan sesuatu yang akan menjadi kenangan terindah dalam hidupnya. Semua tentang dia. Aku doakan semuanya berjalan lancar dan selamat. insyaAllah Taala.

                Bagaimana mahu menulis kalau tidak membaca, boleh dipersetujui ke ayat ni? Sebenarnya masa itu ada di sisi kita, tetapi hanya kita sahaja yang tidak mengurusnya dengan baik. Jadi, adakah kita mahu detik-detik kekosongan yang sebenarnya berharga ini ditelan masa. Belajarlah menjadikan 24 jam sehari yang kita ada itu menjadi 25 jam atau lebih daripada itu. Belajarlah menjadikan 7 hari seminggu kepada 8 hari seminggu. Bukan beerti mahu kufur nikmat tetapi itulah manusia, sering terminum gerimis kelalaian. Sekian.


---- >  şetahun akhır dı sını

---- > şedang mengénalı warna pélangı

---- > débaran çepumaş dılontarı

---- > şekarang aku mengértı…..

 

 

 kıta jumpâ dı şana…

waalahua’lam..

 

bayt moşlem, 20 rejab 1431H

şyarı’ jamıah, ırbıd Jordan

 



07 April 2010

Kita Sebenarnya.....Satu Penilaian

Assalamualaikum...


Maka Dia mengilhamkan kepadanya (jalan) kejahatan dan ketakwaannya. Sungguh beruntung orang yang menyucikannya (jiwa itu). Dan sungguh rugi orang yang mengotorinya.

{As-Syams: 8-10}


^^ Kita sebenarnya.....lebih gembira menyambut 1 Januari berbanding daripada menyambut 1 Muharram.

Kalau dilihat secara ilmiah, beginilah hakikatnya. Kita tertunggu-tunggu dengan kehadiran 1 Januari lebih daripada kehadiran bulan Muharram. Sambutan tahun baru ini juga kadang-kadang dijadikan satu perayaan tahunan yang wajib bagi sesetengah tempat, sampaikan ada yang terpaksa membatalkannya dengan sedih kerana turunnya peringatan dari Allah iaitu Tsunami pada 2006. Kalaulah ditanya pada sahabat kita berapa tarikh islam hari ini, pasti sahaja tercungap-cungap untuk meneka (seperti dia arif dan biasa dengannya).


^^ Kita sebenarnya.....lebih tahu apa itu 14 Februari berbanding tarikh-tarikh kebesaran Islam.


^^ Kita sebenarnya.....lebih membesarkan hari Sabtu & Ahad berbanding penghulu bagi segala hari, iaitu hari Jumaat.


^^ Kita sebenarnya.....lebih khusyuk mendengar lagu-lagu hindustan, korea, dan melayu sekalipun berbanding mendengar azan.


^^ Kita sebenarnya.....lebih suka lepak, tidur, menonton television dan lain-lain berbanding sembahyang dan mengaji.


^^ Kita sebenarnya.....lebih mengetahui tentang artis-artis pujaan kita berbanding perjalanan sirah Nabi-nabi Allah Azza wa Jal.


^^ Kita sebenarnya.....lebih suka menyebut 'hello' dan 'hai' berbanding bersapa dengan kalimah 'Assalamualaikum'.


^^ Kita sebenarnya.....lebih suka bernyanyi lagu dangdut, hiphop, rap dan lain-lain berbanding berwirid dan bertahmid.


^^ Kita sebenarnya.....lebih suka memuja manusia berbanding memuja Allah Subhanahu wa Ta'ala.


^^ Kita sebenarnya.....lebih suka membaca majalah-majalah hiburan berbanding menjiwai buku-buku agama.


^^ Kita sebenarnya.....lebih suka ke konsert dan karaoke berbanding mengatur langkah ke ceramah-ceramah agama.


^^ Kita sebenarnya.....lebih suka memaki dan mengumpat orang daripada memuji kelebihan mereka.


^^ Kita sebenarnya.....lebih suka mencarut @$%^& daripada menyebut 'masyaAllah'.


^^ Kita sebenarnya.....lebih suka akan kemungkaran berbanding membuat kebaikan.


^^ Kita sebenarnya.....lebih berasa bangga dengan kejahilan kita berbanding rasa bersyukur dengan keimanan kita.


^^ Kita sebenarnya.....lebih cintakan dunia berbanding urusan akhirat.

TETAPI....apabila ditanya ke mana arah tuju kita, kita pasti akan menjawab kita lebih suka menuju ke Syurga berbanding Neraka...

Layakkah kita dengan Syurga milik Allah?



عَنْ ثَوْبَانَ مَوْلَى رَسُولِ اللهِ صَلَّى الله عَلَيه وسَلَّم ، قَالَ : يُوشِكُ أَنْ تَدَاعَى عَلَيْكُمُ الأُمَمُ كَمَا تَدَاعَى الْقَوْمُ عَلَى قَصْعَتِهِمْ قَالَ : قِيلَ : مِنْ قِلَّةٍ ؟ لاَ ، وَلَكِنَّهُ غُثَاءُ السَّيْلِ ، يُجْعَلُ الْوَهَنُ فِي قُلُوبِكُمْ ، وَيُنْزَعُ الرُّعْبُ مِنْ قُلُوبِ عَدُوِّكُمْ ، لَحُبِّكُمُ الدُّنْيَا وَكَرَاهِيَتِكُمْ فِي الْمَوْتِ.       [رَوَاهُ أَبُو دَاوُدَ الطَّيَالِسِيُّ]


Daripada Tsauban radiyallahuanhu berkata, Rasulullah Sallahu Alayhi Wasallam bersabda:

 “Hampir tiba suatu masa di mana bangsa-bangsa dan seluruh dunia akan datang mengerumuni kamu bagaikan orang-orang yang hendak makan mengerumuni talam hidangan mereka”. Maka salah seorang bertanya “Apakah dari kerana kami sedikit pada hari itu?” Nabi Sallahu Alayhi Wassalam menjawab, “Bahkan kamu pada hari itu banyak sekali, tetapi kamu umpama buih di waktu banjir, dan Allah Subhanahu wa Ta’ala akan mencabut rasa gerun terhadap kamu dari hati musuh-musuh kamu, dan Allah Subhanahu wa Ta’ala akan mencampakkan ke dalam kamu penyakit Wahn. Seorang sahabat bertanya, “Apakah Wahn itu wahai Rasulullah?”. Nabi Muhammad Sallahu Alayhi Wasallam menjawab, “Cinta pada dunia dan takut pada mati”. [H.R Abu Daud].

Renung-renungkan dan selamat beramal.

Kita jumpa di sana...


> amin albumbuni

> syari' jamiah, irbid, Jordan.