السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Semua anak Adam melakukan kesalahan. Sebaik-baik yang melakukan kesalahan itu ialah mereka yang bertaubat. (hadith riwayat At-Tirmizi dan Ibn Majah)

29 December 2008

Sang Murabbi...Mesti tonton!

oleh : amin al-bumbuni

Filem Sang Murabbi ini mengisahkan perjalanan seorang aktivis dakwah & tarbiyah, Ustaz Rahmat Abdullah yang gigih menjalankan kerja-kerja islah demi memperjuangkan kemurniaan agama Islam di negara seberang, Indonesia. Dakwahnya juga telah memberi kesan kepada orang ramai terutamanya dengan kelembutan dan kesopanan kata-kata yang digunakan dalam menyampaikan risalahnya. Ditambah lagi dengan akhlaknya yang baik.

Ingatlah wahai teman-teman, apabila niat kita baik untuk menegakkan agama Allah, maka nantikan sahaja kesannya. Perlu kita ingat di sini, bahawa segala-gala usaha islah kita perlu diserah kepada Allah. Allah sahajalah yang dapat memberi hidayah-Nya kepada sesiapa sahaja yang dikehendaki-Nya. Segalanya datang daripada Allah. Dalam firman-Nya ada disebut :

وَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ لَوْ أَنفَقْتَ مَا فِي الأَرْضِ جَمِيعاً مَّا أَلَّفَتْ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ وَلَكِنَّ اللَّهَ أَلَّفَ بَيْنَهُمْ إِنَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ

Maksudnya : dan Yang mempersatukan hati mereka (orang-orang yang beriman). Walaupun kamu membelanjakan semua (kekayaan) yang berada di bumi, niscaya kamu tidak dapat mempersatukan hati mereka, akan tetapi Allah telah mempersatukan hati mereka. Sesungguhnya Dia Maha Gagah lagi Maha Bijaksana.(1)

Trailer Sang Murabbi

Namun begitu, masing-masing kita mempunyai ujian yang berbeza-beza daripada Allah Subhanahu wa Ta’ala mengikut kemampuan diri masing-masing. Dalam marhalah yang dibawa oleh ustaz Rahmat ini juga ada ujian dan dugaan yang perlu dihadapinya. Kehilangan aktivis dakwah ini amat dirasai oleh orang ramai. Semoga Allah kurniakan ganjaran yang besar atas dakwahnya ini. Moga usaha dakwah seperti ini dapat diteruskan tanpa terhenti walau sedetik pun sehinggalah ke noktah masa.

Kepada teman-teman yang sudah pun menonton filem yang dipersembahkan oleh KTC 024 ini, Alhamdulillah. Kita ambil kebaikannya dan sekiranya banyak kesamaan dari segi wasilahnya dengan apa yang kita gerakkan sekarang, apa salahnya diaplikasikan, boleh dijadikan satu pengalaman yang mematangkan kita. Dan kepada sesiapa yang masih belum menontonnya, segeralah dapatkannya dari mana-mana yang berkenaan ( saya pun pinjam daripada kawan).

banner film sang murabbi Pictures, Images and Photos

Rating oleh al-bumbuni : 8/8

Wallahu A’lam.

~kita jumpa di sana…

-------------------------------------------------------------

1. Surah Al-Anfal : 63



No comments: