السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Semua anak Adam melakukan kesalahan. Sebaik-baik yang melakukan kesalahan itu ialah mereka yang bertaubat. (hadith riwayat At-Tirmizi dan Ibn Majah)

20 January 2009

Isu Palestin : Ayuh Berdoa dan Berqunut Nazilah!

oleh : amin al-bumbuni
Bismillahi Ar-Rahmani Ar-Rahim...
.

وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ
عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ-1

Maksudnya : Dan Tuhanmu berfirman: "Berdoalah kepada-Ku, niscaya akan Kuperkenankan bagimu. Sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri dari menyembah-Ku(2) akan masuk neraka Jahannam dalam keadaan hina dina."

Tahun 2009 dan tahun 1430H pada kali ini membuka tirainya dengan penuh dramatik apabila rejim zionis dengan tiada belas kasihannya menggempur Gaza seperti binatang yang sedang kelaparan. Yahudi laknatullah terus-menerus membedil Palestin tanpa menghiraukan penunjuk-penunjuk perasaan di seluruh dunia, arahan-arahan kuasa besar malah PBB sendiri, tempat-tempat awam bahkan masjid kita umat Islam juga tidak terkecuali daripada menjadi sasaran bom mereka dan lain-lain.

Kita sebagai umat islam bukan sahaja menghadapi masalah seperti ini pada hari ini, bahkan sudah lama kita menghadapi masalah yang sangat besar ini dari dahulu lagi sehingga ia berlanjutan ke hari ini, masalah yang tidak akan selesai sekiranya tiada perubahan efisyen dilakukan oleh umat Islam. Setiap hari darah yang ditumpahkan ialah darah umat islam sendiri.
palestin 3 Pictures, Images and Photos

Bom-bom dan peluru-peluru zionis tidak pernah mengenali siapakah mereka golongan kanak-kanak, kaum wanita, orang-orang awam, tempat kediaman dan tempat ibadat. Golongan-golongan ini setiap hari dibunuh dengan kejam dan zalim. Apakah dosa-dosa mereka? Siapakah yang lebih berhak menduduki Palestin?

Tidak berminat untuk mengulas lebih panjang, cuma diri yang serba kerdil ini ingin sekali mengajak teman-teman berqunut nazilah pada setiap solat kita. Mungkin bagi sesetengah orang amat berat bagi dirinya untuk memboikot produk-produk AS dan Israel kerana sudah berpengalaman menggunakannya dalam kehidupan seharian. Tetapi pada masa kini, ramai ulamak telah memberi kata WAJIB untuk memboikot barangan tersebut. Apa yang hendak ditekankan di sini adalah sekurang-kurangnya kita wajib berdoa untuk kesejahteraan rakyat Palestin di sana. Ayuh kita berqunut nazilah dalam setiap solat kita.

Sepatutnya kita sudah pun lama beramal qunut nazilah ini. Maka oleh kerana kita ketinggalan, ayuh kita hidupkan semula sunnah ini. Lebih-lebih lagi kita rakyat Malaysia, dah la kita tidak dapat buat apa-apa maka marilah kita lakukan qunut nazilah, qunut yang dibaca apabila kita mghadapi bala’, serangan musuh, kejahatan, kekejaman. Nabi Sallahu alaihi Wasallam pernah melakukan qunut ini selama sebulan. Nabi berdoa agar Allah Subhanahu Wa Taala mengambil tindakan ke atas Ri’il, Zakwan dan 'Usaiyyah. Mereka ada perjanjian dengan Nabi Sallahu alaihi Wasallam. Maka Nabi Sallahu alaihi Wasallam pun menghantar utusan kepada mereka (ada pendapat mengatakan 40 orang dan ada juga yang mengatakan 70 orang, dan mereka adalah dari kalangan Qurro’).Lalu mereka khianat dan membunuh utusan Nabi Sallahu alaihi Wasallam. Nabi Sallahu alaihi Wasallam marah dengan peristiwa itu lalu berdoa meminta Allah Azza Wa Jal mengambil tindakan terhadap mereka.

Di sini saya sertakan antara matan hadith (bahasa Arab) yang berkenaan dengan agenda artikel ini. Antaranya ialah :

حديث أَنَسٍ عَنْ عَاصِمٍ، قَالَ: سَأَلْتُ أَنَسًا رضي الله عنه، عَنِ الْقُنُوتِ، قَالَ: قَبْلَ الرُّكُوعِ فَقُلْتُ: إِنَّ فُلاَنًا يَزْعُمُ أَنَّكَ قُلْتَ بَعْدَ الرُّكُوعِ فقال: كَذَبَ؛ ثُمَّ حَدَّثَنَا عَنِ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم، أَنَّهُ قَنَتَ شَهْرًا بَعْدَ الرُّكُوعِ يَدْعُو عَلَى أَحْيَاءٍ مِنْ بَنِي سُلَيْمٍ قَالَ: بَعَثَ أَرْبَعِينَ أَوْ سَبْعِينَ (يَشُكُّ فِيهِ) مِنَ الْقُرَّاءِ إِلى أَنَاسٍ مِنَ الْمُشْرِكِينَ، فَعَرَضَ لَهُمْ هؤُلاَءِ، فَقَتَلُوهُمْ؛ وَكَانَ بَيْنَهُمْ وَبَيْنَ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم عَهْدٌ، فَمَا رَأَيْتُهُ وَجَدَ عَلَى أَحَدٍ مَا وَجَدَ عَلَيْهِمْ-3


وقال شعبة عن قتادة عن أنس أن النبي صلى الله عليه وسلم قنت شهرا يلعن رعلا وذكوان ولحيان لعن المنافقين في القنوت

حديث أَنَسٍ رضي الله عنه، قَالَ: بَعَثَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم سَرِيَّةً يُقَالُ لَهُمُ الْقُرَّاءُ، فَأُصِيبُوا، فَمَا رَأَيْتُ النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم وَجَدَ عَلَى شَيْءٍ مَا وَجَدَ عَلَيْهِمْ، فَقَنَتَ شَهْرًا فِي صَلاَةِ الْفَجْرِ، وَيَقُولُ: إِنَّ عُصَيَّةَ عَصَوُا اللهَ وَرَسُولَه-4


Apabila Nabi Sallahu alaihi Wasallam mahu berdoa agar Allah Azza Wa Jal mengambil tindakan tehadap seseorang, atau meminta Allah memberi pertolongan kepada seseorang, maka Nabi Sallahu alaihi Wasallam akan berqunut selepas rukuk pada rakaat akhir.

Maka ayuh wahai teman-teman, marilah berqunut nazilah, berdoa meminta Allah Subhanahu Wa Taala mengambil tindakan kepada kuasa-kuasa besar yang zalim ini.


Doa Qunut Nazilah

اللهمَّ إناَّ نجعَلُكَ فِى نُحُورِ أعدَاءِناَ وَ نَعُوذُ بِكَ مِن شُرُورِهِم
اللهم بَدِّد شَملَهُم و فَرِّق جَمعَهُم وَ شَتِّت كَلِمَتَهُم
وَزَلزِل أَقدَامَهُم وَ سَلِّط عَلَيهِم كَلباَ
مِن كِلاَبِكَ يا قَهاَّر يا جَباَّر يا مُنتَقِم يا الله يا الله يا الله
اللهم يا مُنزِلَ الكِتاَبِ ويا مُجرِيَ السَّحاَبِ ويا هاَزِمَ الأَحزَابِ
إِهزِمهُم إِهزِمهُم إِهزِمهُم وَانصُرناَ عَلَيهِم

Ya Allah,
Sesungguhnya kami meletakkan-Mu di batang-batang leher musuh-musuh kami,
Dan kami berlindung dengan-Mu daripada kejahatan-kejahatan mereka,
Ya Allah,
Leburkanlah kumpulan-kumpulan mereka,
Pecah-belahkanlah dan kacau-bilaukanlah persatuan mereka,
Goncangkan pendirian mereka,
Dan hantarkanlah anjing-anjing Kamu kepada mereka
Wahai Tuhan Yang Gagah Perkasa,
Wahai Tuhan Yang Maha Menghukum,
Wahai Tuhan Yang bersifat Murka,
Ya Allah, Ya Allah, Ya Allah,
Wahai Tuhan yang menurunkan kitab,
Wahai Tuhan yang mengarakkan awan,
Wahai Tuhan yang menewaskan bala tentera al-ahzab,
Kalahkan mereka,
Kalahkan mereka,
Kalahkan mereka,
Dan menangkan kami ke atas mereka.
Ameen…!
  • Banyak lagi doa-doa yang ma'thur di mana kita boleh amalkannya ketika qunut, tidak semestinya doa di atas sahaja. Sekurang-kurangnya boleh juga sekadar berdoa :



اللهم انصر الإسلام والمسلمين والمجاهدين في كل مكان وكل زمان



Jadi, renung-renungkan dan selamat beramal....

> sekian untuk kali ini.
> kita jumpa di sana, insya-Allah
> wassalam

amin al-bumbuni
23 Muharram 1430H
-segamat

------------------------------------------------------------------
1. Surah Al-Ghaafir : 60
2. Yang dimaksud dengan menyembah-Ku di sini ialah berdoa kepada-Ku.
3. Dikeluarkan oleh Bukhari, Kitab Jizyah, Bab Doa Imam ke atas orang yang mengingkari janji.
4. Dikeluarkan oleh Bukhari, Kitab Doa, Bab Doa ke atas kaum musyrikin.


2 comments:

Asim Abdullah said...

wei amin...terjemahkan r hadis tuh...tak pehe r bahasa arab nieh...hehe~

Al-Bumbuni said...

saje xnk terjemahkan hadith tu,nk suruh usehe sndri,heh..kn dah ade mafhumnye kt situ..xpon hang pi tnye uszth zuraidah,huh