السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Semua anak Adam melakukan kesalahan. Sebaik-baik yang melakukan kesalahan itu ialah mereka yang bertaubat. (hadith riwayat At-Tirmizi dan Ibn Majah)

19 November 2009

Cerita Aku dan Rakan-Rakan : Pencuri Masa

Assalamualaikum...

Jam di Irbid Jordan sekarang dah menunjukkan pukul 11.37pm. Kalau dalam kiraan, malam sudah pun matang pada waktu ini, boleh dikatakan sedang masuk fasa bertukar kepada siang. Saat ini, pasti ramai yang sudah pun menyahut panggilan manja 'hiram' masing-masing. Adapun yang belum tidur, sekaranglah masa sesuai untuk bercadang berbuat demikian. Tapi tidak dengan aku, aku baru mencelikkan mata setelah berehat keletihan. Kenapa terlalu letih hari ini. Mungkin akibat daripada pengasahan minda mencari angka yang tepat dalam menjawab soalan esei exam Tanmiah Iqtisodiyyah tadi. Atau mungkin juga terlebih muatan dalam pengisian jasadi di rumah Ust Din tadi, terlalu enak masakannya, sesekali mengunyah terasa seperti di tanah air, 1Malaysia.

Pada saat ini juga, aku masih belum memulakan pembacaanku untuk exam esok, madah Asalib Bahas. Entah mengapa aku dan rakan-rakanku seperti tiada perasaan dan rangsangan yang serius apabila mendengar perkataan ‘exam’. Haa itulah akibatnya selalu study last minute. Kalau esok ada exam, malam ni baru lah kelam-kabut mencari sampel-sampel soalan, mencari nota-nota dan ada yang baru hendak membuang lipas-lipas yang sedang rancak bermain sembunyi-sembunyi pada helaian buku dan nota. Kemudian masing-masing menjadi seperti lipas yang terperangkap di dalam peti ais, mencari tempat yang sesuai untuk berhibernasi dan memulakan study. Ada yang tanpa suara, dan ada pula seperti berada di dalam studio, berbagai ragam.

                          

                                                          Masing-masing 'pulun' study

Itulah tabiat kami semenjak duduk sekali di rumah sewa kami yang dirindui di Indera Mahkota, Kuantan satu masa dahulu. Nak kata kami study untuk exam pun, agak tidak sesuai juga, sebab kami pun sudah lama ada kesedaran, huh. Tetapi itulah cerita kami. Teringat lagi salah satu kata-kata hikmah yang aku pelajari pada zaman muda-muda dulu, waktu zaman ‘SPM’, cuma belum sempat diaplikasikan sepenuhnya lagi, iaitu:

 

التأجيل لص الزمان

“Tangguh itu pencuri masa”

 

Moga kami diberi hidayah dalam usaha untuk tadabbur kata-kata hikmah ini.

“Ya Allah, berikanlah aku dan rakan-rakanku kekuatan untuk menghabiskan semua nota-nota dan silibus yang patut dibaca. Permudahkan aku dan rakan-rakanku dalam menjawab peperiksaan esok, Ameen”

Banyak tu kena baca. (m/s 7 – 44 + m/s 63 – 85 + nota tausiq).

Wallahu A’lam, Wassalam.

 

Amin al-Bumbuni.

Syarie’ Jamiah, Irbid, Jordan.



2 comments:

+akufobia+ said...

kita ada masa untuk exam,masakan kita untuk DIA gak.aa.(turn ku bila pula nak memasakan diri untuk DIA.aa.)

empatbelas.;) said...

gud luck xm!
:)