السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Semua anak Adam melakukan kesalahan. Sebaik-baik yang melakukan kesalahan itu ialah mereka yang bertaubat. (hadith riwayat At-Tirmizi dan Ibn Majah)

20 June 2009

kembali.....

Assalamualaikum teman-teman semua..

 

Apa khabar semua? Moga sentiasa dalam keadaan sihat di samping menjalani ibadah kepada yang Maha Pencipta. Alhamdulillah segala puji hanya bagi Allah, akhirnya dapat juga saya membuka pintu rumah yang usang ini selepas bertarung dengan laptop + internet yang mengalami kerosakan abdomen dalaman mereka yang teruk sehingga menjejaskan kesihatan,huh. Dah hantar servis pun, masih rosak lagi, rasa rugi pula bayar RM50 untuk format baru, tiada juga jalan penyelesaian ditemui, buntu.

 

Sejurus itu, saya mengambil inisiatif untuk menggunakan kaedah cuba-cuba (baiki sendiri) @ try n error dengan mengambil sumber-sumber dan tips-tips dari internet, bukan pengalaman ya.. Alhamdulillah, setakat ini ada juga sedikit perubahan. Kalau sebelum ini, buka laptop dalam 5-10 minit sahaja dah tersekat-sekat dan secara rela hati laptop ini akan memadamkan dirinya sendiri tanpa tuannya bersusah payah menekan butang ‘shutdown’, hebat bukan! Tapi sekarang pula, buka laptop dalam 5-10 jam tu, ada la dalam sekali dua peristiwa berulang.


                                     

 

Dalam kita menempuh saat-saat begini, apa yang penting kalau ditanya WonderPet tentulah kerjasama. Tetapi apa yang nak ditekankan di sini adalah perlu bagi kita untuk banyak bersabar, teruskan usaha, jangan cepat berputus asa, teruskan berdoa dan yang paling penting berbaik sangkalah kepada Allah Subhanahu Wa Ta’ala setiap masa.

 

Ada kalanya kita berdoa, Allah Azza Wa Jal lantas sahaja memakbulkan permintaan itu. Ada kalanya kita berdoa, tetapi hanya dimaklbulkan lewat sedikit daripada apa yang kita mahukan. Dan terkadang juga doa kita sama sekali tidak dimakbulkan Allah, namun jangan sekali pun pernah kita berburuk sangka terhadap-Nya. Semua itu ada hikmahnya tersendiri samada tersurat mahupun tersirat di sebalik yang tersurat. Hanya Allah mengetahui dan sudah pasti Dia akan memberi yang terbaik untuk hamba-Nya yang sentiasa mengingati-Nya.

 

Kalau orang yang mudah sangat berputus asa, lebih-lebih lagi dari golongan yang berada, sudah tentu perkara begini tidaklah menjadi satu masalah bagi beliau dan tidak perlu berfikir panjang bagi memulakan survey baru untuk menghazafkan yang qadim (masih dalam bab laptop @ komputer rosak), sungguh mudah. Janganlah kita terlalu mudah berputus harapan dengan sesuatu ujian. Janganlah meletakkan pilihan berputus asa tersebut sebagai pilihan pertama kita. Perlu juga kita melihat akan firman-Nya dalam Surah Yusuf ayat 87:

 

وَلاَ تَيْئَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِنَّهُ لاَ يَيْئَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْكَافِرُونَ

Maksudnya : " ..... dan jangan kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah, melainkan kaum yang kafir. "

 

Habis dah bab laptop.

Setelah hampir sepurnama tidak membuka kunci rumah usang ini, if I not mistaken last open masa di ambang imtihan niha’ie yang bermula 20 Mei lepas, ramai juga tetamu yang memberi salam dan menyinggah rumah ini, maaf kerana tidak sempat menyediakan secawan kopi untuk anda. Halaman ini masih dalam proses baik pulih, sebarang kesulitan amat dikesali.

Marilah bersama-sama kita menggunakan medium ini untuk mendekatkan lagi diri kita terhadap pemilik diri iaitu Allah Azza Wa Jal. Janganlah ia disalahguna. Setiap perlakuan dan perbuatan kita walaupun yang tersembunyi tidak sunyi melainkan Allah Subhanahu Wa Ta’ala mengetahui akan apa yang kita lakukan.

Ayuh bangunkan hati yang lenguh, sedarkan fikiran yang liar, dan kuatkan semangat yang lemah. Zaman dunia di hujung jari, hanya klik pada tetikus untuk segalanya, akal dan nafsu, kadar keupayaan kawalan menjadi pemisah antara seseorang. Timbalah ilmu sebanyak mungkin, kumpullah manfaat dan amalkanlah ia sebagai bekalan kita akhirat kelak dan sebagai tanda kesyukuran kita terhadap Allah Jalla Wa ’Ala.

Wallahu a'lam, wassalam.

 

Ø  Amin albumbuni

Ø  Kg Bumbun, Segamat, Johor

Ø  27 Jamadilakhir 1430H / 20 Jun 2009

 



1 comment:

+akufobia+ said...

huhu.bersangka baik apabila berputus asa.kerana sangka baik akan membuat putus asa jadi tak putusputus berusaha.(haha.mainmain pula.tapi betul gak kan?)